loader
Undervalg +
Lukk skjema

Stisykling til Nystølsfjellet

Følg grusveien innover fra Sanderstølen forbi lavvoen og videre innover retning Stogofjorden. Turen går etterhvert over på sti.

Her får man utfoldet seg som stisyklist ettersom turen er både er krevende oppover og nedover. Ved foten av fjellet er man fremdeles under skoggrensen og man kjører i morsomt landskap over små bekker og forserer flere tekniske kneiker. Etterhvert som man kommer opp på høyfjellet, får man som bunus, en formidabel naturopplevelse på kjøpet. Herfra følger man stien opp til varden og det er et morsom parti på høyfjellet før den siste skikkelig kneiken kommer opp til varden. Turen ned igjen er morsom (for en som er trygg teknisk).

Dette er ikke en merket sti så det kan være greit å forhøre seg litt og ta en kikk på forklaringen i bildene under samt klikke på Stravalinken

Se turen på Strava
    Stisykling
    I denne svingen sykler du rett frem

Så langt har du syklet samme rute som Tisleidalen rundt. Men her sykler du ut av kjerreveien og inn på stipartiet opp mot Nystølfjellet.

Over tregrensen åpner landskapet seg opp
    Etterhvert et velfortjent pust i bakken

Kommer du opp hit uten å sette foten i bakken, er du trolig blant landets beste stisyklister :-)

Gjør deg klar til nedfarten